חרדה חברתית וביישנות 

"יש לי חרדה מבחורות- בכל פעם שאני ניגש אליהן אני מת מפחד, לא מסוגל לתקשר, מפחד ממה שיחשבו עליי, מפחד שיצחקו עליי"

כך התחיל מתאמן חדש את הפגישה הראשונה שלנו. הוא טוען שהוא סובל מחרדה, לא מסוגל לתקשר, במיוחד שהוא ליד בחורות שמוצאות חן בעיניו. הוא מאוד היה רוצה שתהיה לו מערכת יחסים רומנטית, שמעולם לא הייתה לו.

"הבעיה שלי", הוא אומר, "שאני לא מסוגל לגשת ולבקש מהן טלפון ובכלל לשוחח איתן, האם אני סובל מחרדה חברתית"?

מהי חרדה חברתית? 

חרדה חברתית מתבטאת בעת החשיפה לאנשים אחרים, בסיטואציות חברתיות שונות. ישנם הסובלים מחשש לעמוד בפני קהל, להיכנס לתוך אירוע שהתחיל, לדבר בחברה, או להתחיל וליצור שיחה עם בני המין השני. רמה גבוהה של ביישנות שמונעת ממני לבצע פעולות יכולה להפוך לחרדה חברתית.

*חרדה חברתית מופיעה בדרך כלל מגיל הגן. ילדים הלוקים בחרדה חברתית מאוימים מן הצורך לתקשר עם בני גילם. החשש של הילד הוא שמא יתנהג בצורה שתוביל ללעג כלפיו, או שמא יתגלו סימני החרדה שלו ויגררו לעג והשפלה. החשיפה לסיטואציות החברתיות מעוררת חרדה יכולה להתבטא בהתקפי אימה או בצורות שונות האופייניות לגילאים הצעירים – בכי, התקפי זעם או קיפאון.

חרדה חברתית היא תופעה שמשפיעה על החיים בצורה רחבה ובדרך כלל מאובחנת ע"י אנשי טיפול.

מהי הביישנות?

הביישנות היא תכונת אופי שבאה לידי ביטוי במצבים וביחסים עם אנשים מוכרים ופחות מוכרים. כדי להתמודד עם תחושת חוסר הנוחות במצבים אלו, אנשים ביישנים לרוב נמנעים מאותם מצבים, אך כך הם נקלעים למעין "מעגל קסמים" בו המצב החברתי נשאר זר, בלתי מוכר ומאיים. בני אדם חשים ביישנות ברמות שונות ובנסיבות שונות. למשל אני יכול להיות מאוד נינוח וחברותי עם חבריי לעבודה, אבל לחוץ מאוד בחברת נשים.

האם אפשר לפתור את הבעיה הזו באימון אישי? 

מתאמנים רבים עם תלונות על ביישנות וחרדה חברתית פקדו את הקליניקה שלי בשנים האחרונות. לרובם ניתן לעזור באמצעות אימון אישי.

בתהליך האימון אנו עובדים על נושא המחשבות השליליות, על בניית הביטחון העצמי ומלווים את התהליך בביצוע משימות פשוטות שמקדמות אותנו למטרה- פתיחות והתנסות.

אז אם אתם מרגישים שיש מקום לשינוי ואתם מעוניינים בעזרה , ניתן לפנות אליי

שלכם,

לימור פרידמן בונה

מאמנת אישית מוסמכת למציאת זוגיות, מערכות יחסים ותקשורת בינאישית

בתל אביב

מקור:

*טיפול קוגניטיבי – התנהגותי בילדים: עקרונות טיפוליים- פרק 6

חזרה לעמוד מאמרים

השארת תגובה