השנה אני חייבת למצוא אהבה! (לא לנשים בלבד, אבל מנוסח בלשון נקבה )

"אני חייבת למצוא אהבה – פשוט חייבת", אמרה לי מתאמנת יקרה ביאוש.

"זו היא בהחלט אמירה מלחיצה", השבתי, למה חייבת? למי את חייבת? וכשאני אומרת "חייבת למצוא אהבה", במה זה תלוי?

בדרך כלל, רוב האנשים אינם מייחסים חשיבות לאמירות, למילים, אך למילים יש השפעה רבה על התת מודע ועל הסכמות שמצויות במוחנו. במקום "השנה אני חייבת למצוא אהבה" נשנה ל "השנה אני מתחייבת למצוא אהבה" . אולי זו סמנטיקה, אבל אמירות טומנות בחובן הרבה מאוד כוח.

הנבואה המגשימה עצמה:

אחד הדברים החשובים, שיוצרים את התקווה לשינוי היא "הנבואה המגשימה עצמה". את המושג הנבואה המגשימה את עצמה שנקרא גם "אפקט הפיגמליון" אפשר לאתר כבר בספרות של יוון ושל הודו העתיקות, אבל את המונח עצמו הגדיר הסוציולוג רוברט מרטון בשנת 1948. משמעות המונח "נבואה המגשימה עצמה" אומר כי ציפייה או חיזוי משפיעים על התנהגות האדם וגורמים באופן עקיף להתממשותם. המונח הזה נקרא גם בשפה המקצועית: self maintaining expectations; SME

אפקט הפיגמליון

פיגמליון הוא דמות אגדית מן המיתולוגיה היוונית. הוא מספר על הפסל הקפריסאי, אשר מצא פגמים רבים בנשים, עד אשר בייאושו החליט שלא לשאת אישה. פיגמליון התאהב באפרודיטה ובכשרונו הרב יצר פסל יפהפה משנהב בדמותה, דמות אישה מושלמת, וקרא לה "גלתיאה". דמות האישה שיצר נראתה כאילו היא חיה ונושמת. פיגמליון התייחס לדמות כאל נסיכה, הלביש אותה, נתן לה מתנות ואף הושיב אותה על ספה יקרת ערך.

בעת הילולת אפרודיטה, לאחר שקיים את כל גינוני הטקס הנדרשים, התפלל פיגמליון לפני המזבח וביקש כי דמות פסל השנהב תינתן לו לאישה. אפרודיטה שמעה את תפילתו ונענתה לה. כששב פיגמליון לביתו ונשק לפסל נדהם לגלות כי היא פוקחת את עיניה ומתעוררת לחיים. אפרודיטה נתנה את ברכתה לנישואיהם של פיגמליון וגלתיאה, בתם שנולדה נקראה פאפוס, על שמה נקראת העיר פאפוס, המקודשת לאלת האהבה והיופי, אפרודיטה.

אפקט הפיגמליון – "הנבואה המגשימה עצמה" הוכח כאפקטיבי להגשמת מטרות 

בשנות הששים נערך בבית ספר יסודי בארה"ב ניסוי פסיכולוגי מהפכני שזכה לפרסום רב. במסגרת הניסוי הכינו החוקרים רשימה שכללה כ20- אחוז מהתלמידים ב18- מכיתות הלימוד של בית הספר. למורים נאמר כי תלמידים אלו עברו מבדקים מיוחדים שהוכיחו כי הם מוכשרים ומצטיינים, ולכן יש לצפות מהם לשיפור ולהתקדמות משמעותיים במהלך שנת הלימודים. כאשר שבו החוקרים ובדקו את הישגיהם של תלמידי בית הספר בסוף השנה, התגלתה עובדה מפליאה. מסתבר, שהילדים "החכמים" אכן החכימו! מנת המשכל הממוצעת שלהם עלתה ב4- נקודות בהשוואה לשאר הילדים בכיתה. שיפור דומה נרשם אצלם גם בתחומי הקריאה והזיכרון החזותי.

התוצאות המפתיעות עוררו שאלות רבות. כיצד ידעו התלמידים הנבחרים כי מצפים מהם להצטיין? וכיצד גרמה להם הידיעה הזו להצטיין בפועל? למרות כל התמיהות, שורה של מחקרים שנערכו במסגרות צבאיות, עסקיות ואקדמיות הוכיחו מעבר לכל ספק כי התופעה שרירה וקיימת. אנשים מצליחים יותר כאשר הם חשים שמאמינים ביכולתם להצטיין.

החוקרים כינו את התופעה הזו "אפקט הפיגמליון" והגדירו אותה כך: "האדם אינו מה שהוא חושב שהוא, אלא מה שהוא חושב שאחרים חושבים שהוא". האדם מגדיר את עצמו על פי הציפיות שהסביבה האנושית תולה בו. כאשר אדם חש שנותנים אימון מלא ביכולתו לפעול ולהצליח, הדבר מדרבן אותו להפעיל את מלוא כישוריו השכליים והנפשיים, והתוצאות החיוביות לא מאחרות לבוא.

אגב, היפוכו של אפקט הפיגמליון הוא "אפקט הגולם". סוג של נבואה שלילית המגשימה את עצמה. אם למשל להורה יש דעה שלילית על בנו, ברוב המקרים, זה משפיע ובנו יתאים את עצמו לציפיה זו ויצליח פחות.

מחקרים גילו כי אנשים שעבדו באמצעות אימון אישי ושילבו את הנבואה המגשימה עצמה באופן חיובי, הגיעו להישגים בתחום הקריירה ומציאת העבודה. אז למה שזה לא יעבוד לי בזוגיות? 

איך למצוא זוגיות בשנה הקרובה?

  1.  בהשראת הנבואה המגשימה עצמה, נסחי משפט מפתח שאת מאמינה בו וחזרי עליו במשך 21 יום. זה יכול להיות משהו אישי עליך כמו למשל: "אני נשית ומושכת"  או "השנה אמצא לי אהבה"
  2. קבלי החלטה אמיצה שאת משנה את המצב הקיים ומתחילה לעבוד על מציאת בן הזוג המתאים עבורך.
  3. פני אליי לאימון אישי ואנו נבנה יחד תוכנית פעולה מפורטת המותאמת לך, שמביאה אותך ליעד הנכסף.

האמונה, ההתמדה והעשייה הן מפתח חשוב בהשגת המטרות בכלל ובמציאת זוגיות בפרט.

אז אני מזמינה אותך להתקשר אליי ולהגיע לקליניקה שלי בתל אביב לאימון אישי לזוגיות – 050-6205467

באהבה ואמונה, לימור פרידמן- בונה

 

חזרה לעמוד מאמרים

השארת תגובה